אוניברסיטת חיפה, הפקולטה לחינוך, המחלקה ללימודי המשך והתפתחות מקצועית
קורסים למורים ועובדי חינוך
חזון חינוכי הומניסטי ויישומו
קורסים למורים ועובדי חינוך
חזון חינוכי הומניסטי ויישומו
ליצירת קשר וקבלת פרטים נוספים בטלפון או במייל:
מרכזת אקדמית: ד"ר רחלי לוין-פלד
מוביל התכניות: ד"ר אורן יהי-שלום, חבר צוות המחקר להוראה בינתחומית בפקולטה לחינוך בחיפה (IDEAS), רב חילוני ומלמד תרבות ישראל במגוון מסגרות.
מטרת התהליך הלימודי
קבלת כלים המסייעים לעיצוב חזון בית ספרי, לפתח ציר בינתחומי עבור יחידות הוראה ולהוביל תהליכים חינוכיים משמעותיים
אודות הקורס
בתי ספר רבים מתאפיינים בשיח ער על ערכים, חזון, מטרות חינוכיות בצד בניית שפה משותפת בין חברי קהילת בית הספר: מורות ומורים, לומדים והורים.
חינוך הומניסטי עוסק בפיתוח אישיותו של הלומד, ומכיר בצורך לבסס את חירותו והאוטונומיה שלו, על ידע בתחומים רבים, הכרה של מורשתו ושל מיטב תרבויות האדם. כדי שצוות חינוכי יוכל לעצב חזון בית ספרי, להוביל תהליכים חינוכיים משמעותיים ולשפר בהתמדה מגוון תכניות לימודים, עליו להשתמש בכלים להוראה בינתחומית ולהתמצא גם במורשתו ובמיטב תרבויות האדם. לפחות שתי שאלות מפתח מלוות את השיח המקצועי של בתי ספר רבים בישראל: א. כיצד נשלב את תחומי הידע השונים בתהליך חינוכי משמעותי- כיצד נבנה ציר לימודי איכותי? ב. כיצד משתלבים ערכי חירות האדם (דמוקרטיה) עם המורשת שלי?
שתי תכניות מוצעות (פרוט מטה) כדי להתמודד עם שאלות אלה מכיוונים שונים ומשלימים:
א - הוראה בינתחומית כדרך לפיתוח לומד עצמי המתמצא בתרבותו
ב - תמורות בתרבות ישראל כתשתית לחזון בית הספר וכציר מקיף להוראה בינתחומית
תכניות אלה עשויות לסייע לצוותי חינוך בתהליכי הפיתוח השונים – החל מחזון כולל (נרטיב) בית ספרי ועד לפיתוח ציר בינתחומי עבור יחידת הוראה.
ניתן להתאים את התכניות, בגמישות, לפי הצורך הספציפי של כל בית ספר.
תוכניות ותכנים
א - הוראה בינתחומית כדרך לפיתוח לומד עצמי המתמצא בתרבותו
בינתחומיות כתפיסה פילוסופית – פולמוס ה"ידע", ה"אמת" והאדם. מהו "תחום"?
גוונים של בינתחומיות – מודלים של שילובי מקצועות בית ספריים והשלכותיהם
עבודת הצוות הבינתחומי – תנאים לפיתוח מוצלח משלב הרעיון עד ההערכה
יצירה ועיצוב ציר בינתחומי – אתגר המפתח להוראה בינתחומית איכותית
מקצועות בית הספר על סולם הפיתוח הבינתחומי – כלים לבחירת מקצועות בתכנון ההוראה הכוללת בבית הספר.
בין "מדעים" ל"רוח" - עד כמה "רחוקים" התחומים?
מנהיגות חינוכית – מחזון עד שעות הלימוד
מקצועות ההומניסטיקה ממעוף הציפור התרבותית - תשתית לפיתוח הבינתחומי
ב - תמורות בתרבות ישראל כתשתית לחזון בית הספר וכציר מקיף להוראה בינתחומית
שפה משותפת בצוות הפיתוח ("חינוך", "נרטיב", "תרבות", "ערכים", "מדעים"? "ידע", "כישורים")
חינוך כמסע ברוח - גישות פדגוגיות כבסיס לפיתוח הוראה בינתחומית
גוונים של הוראה בינתחומית – מודלים בינתחומיים ודפוסים של ארגון מקצועות בית הספר
התמצאות בהיסטוריה של יצירות עם ישראל – מפתח התוכן להוראה בינתחומית: שבע תמורות בתרבות ישראל כבסיס לשילוב מקצועות ההומניסטיקה.
תמורות תרבות ככלי לפענוח שכבות החג במסורת ישראל
מסע החינוך ההומניסטי מיוון העתיקה דרך רמב"ם אל תנועת ההשכלה היהודית
ציונות כמהפכה תרבותית בהגות ובאמנות
בנק הכלים הפדגוגיים של יחידת הוראה בינתחומית
תהליך הרשמה/ הזמנה של הקורס
יש לפנות למחלקה ללימודי המשך והתפתחות מקצועית בחינוך באוניברסיטת חיפה